Autosabotajul și încrederea în sine scazută

Autosabotajul și încrederea în sine scazută

Multe persoane apelează la psiholog pentru că au dificultăți în a înțelege singuri de ce fac alegerile pe care le fac. Unele direcții de acțiune par a nu avea explicație nici în nevoi, nici în dorințe mai noi sau mai vechi, și totuși solicită insistent atenție. De ce suntem atrași de direcții de acțiune aparent fără sens? Cum putem să ne explicăm niște acțiuni sau inacțiuni dacă avem întotdeauna puterea de a alege? Ce rost are procrastinarea noastră în unele situații? Ei bine, pentru unii dintre noi, răspunsul se află parțial într-un articol publicat în PsychCentral, pe care îl voi traduce mai jos pentru cei care caută să găsească răspunsul, dar preferă lectura în limba română.

Ruperea legăturii dintre stima de sine scăzută și auto-sabotaj

Un articol de Will Williams publicat în PsychCentral.com

(Timp citire aproximativ 3 minute)

Stima de sine scăzută ne poate transforma viața într-o serie de profeții auto-îndeplinite. Lipsa încrederii în noi înșine – sentimentul că nu avem valoare sau că suntem sortiți eșecului – merge de multe mână în mână cu stima de sine scăzută și această legătură poate fi dificil de întrerupt.

Fie că e vorba de credința că pur și simplu nu suntem pricepuți la ceva anume și astfel nu ne străduim prea tare, sau credința că nu putem fi iubiți cu adevărat de cineva și astfel ne îndepărtăm partenerul prin acțiunile noastre (sau lipsa noastră de acțiune), sau faptul că acceptăm rău tratament doar pentru că o mică parte din noi consideră că ne-o merităm; stima de sine scăzută ne poate influenț întreaga existență. Și într-un cerc vicios, realitatea care rezultă din aceste acțiuni ajung să ne confirme cele mai sumbre preziceri despre noi înșine.

Poate crea inclusiv un sentiment ciudat de satisfacție, un sentiment de care se agață persoanele cu stimă de sine scăzută. Poate este justificarea ciudată care spune „Na! Știam că nu mă iubește cu adevărat!” atunci când partenerul ne părăsește într-un final, sau sentimentul a ceva inevitabil când nu primim recunoștința meritată la slujbă – în ciuda faptului că nu avem încredere suficientă în noi pentru a fi asertivi.

Ideile noastre nu sunt puse la îndoială și percepția noastră despre noi înșine nu e nevoită să treacă prin procesul dificil de schimbare. În schimb putem rămâne blocați într-o zonă de confort (deși uneori această zonă nu e chiar confortabilă) de a nu încerca niciodată pentru că oricum am eșua dacă încercăm.

Stima de sine scăzută este deseori o mare problemă pentru persoanele care caută ajutor la specialiști și este deseori sursa altor probleme în viața. Așadar cum rupem legătura între stima de sine scăzută și auto-sabotaj?

Recunoaște auto-sabotajul în inacțiune

Iată un lucru pe care multă lume îl face. În loc să participe activ în viața lor, stima de sine scăzută împinge oamenii departe de a trăi viața din plin, lăsând evenimentele să treacă pe lângă noi fără efort sau intervenție.

Acest comportament nu ar părea că implică o acțiune evident auto-sabotantă, precum a ieși la băut în noaptea dinaintea unui interviu important sau stârnind mereu certuri cu partenerul sau partenera.

Poate e vorba de o slujba mult râvnită care se profilează. Fără să-și dea seama, persoanele cu stimă de sine scăzută se trezesc căutând motive să amâne să aplice la job, așteptând și tot așteptând până trece oportunitatea pe lângă ei. Sau poate e vorba de o dispută cu un prieten. În loc de a prelua inițiativa și a rezolva disputa, ea este ignorată și i se permite să mustească de resentimente până când într-un final se crează o detașare considerabilă în interiorul relației.

Auto-sabotajul nu trebuie să fie ceva activ și e important a recunoaște comportamentele care ne țin pe loc, oricare ar fi ele.

Ține un jurnal pentru a conștientiza

A ține evidența felului cum ne umplem timpul, a felului cum ne simțim și a motivațiilor din spatele comportamentelor noastre ne pot crește nivelul nostru de auto-conștientizare. Problema cu stima de sine scăzută este că ne dă un sentiment așa de puternic de certitudine în viețile noastre că nici măcar nu ne dăm seama cât ne afectează și cum deciziile noastre se reflectă în încrederea în noi înșine și invers.

Stima de sine scăzută poate fi motorul care împinge comportamentul nostru și pe care nici nu-l remarcăm ca fiind negativ. De exemplu poate apelăm mereu la interacțiunea cu o persoană arogantă din viața noastră, chiar dacă ne face mai puțin fericiți decât am fi în alte condiții. Ceea ce vedem noi acum ca a menține pacea și armonia, sau a privi lucrurile mai relaxat, ne poate de fapt cauza acțiuni sistematice împotriva intereselor noastre personale.

Uneori se solicită introspecție atentă pentru a realiza că așa stau lucrurile de fapt și de aceea a ține un jurnal – chiar dacă ia forma unor rânduri reprezentând fluxul conștiinței sau o pură documentare a observațiilor și activităților zilei – poate fi de mare ajutor.

Începe activități care îți susțin stima de sine

Recomand meditația pentru a crește conștientizarea momentului prezent (ceea ce ajută oamenii în a deveni conștienți de mecanismele proprii de declanșare emoțională (triggers)), de a reduce stresul și de a crește încrederea în sine. Dar și alte acțiuni pot ajuta și cel mai important este (chiar dacă e dificil) să facem primul pas în a ne demonstra că greșim în acest aspect.

Uneori atunci când credem cu sinceritate în lipsa noastră de abilitate sau că putem fi plăcuți de cineva, a face un efort inteționat de a ne expune situațiilor variate poate fi cel mai bun lucru de făcut – indiferent de nivelul de disconfort inițial. Rețiine că orice, de la a vorbi cu persoane noi la a croșeta ceva, solicită exercițiu și nimeni nu este bun la ceva din prima.

Mitul puterii talentului înnăscut ne ține în loc pe mulți dintre noi. Chiar și cea mai talentată persoană trebuie să petreacă multe ore perfecționându-și înclinația nativă, de aceea persoanele care poate sunt foarte nostime pentru prietenii lor apropriați se pot confrunta cu eșec răsunător prima dată pe scena de stand-up de exemplu. Perseverența este cea care într-un final îi ajută să capteze o audiență întreagă cu umorul lor.

Depășirea dubiilor inițiale despre abilitățile proprii ne ajută să investim timpul necesar pentru a crea obiceiuri care ne susțin dezvoltarea încrederii în sine. Este o parte esențială în procesul de evadare din auto-sabotaj și ne ajută să pășim în direcția unui viitor plin de încredere în sine care ne poate schimba viața.

Traducere: Laura Sandu

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *